About Me

My photo
Seindah mawar, masihkah boleh disama ertikan dengan wanita kini? Indah wanita dipermainkan, masihkah ia indah jika sedemikian? Keindahan itu kini sirna berganti hina. Wanita bagai mawar. Durinya tajam ntuk memagar. Wanita juga hina seperti mawar. Duri yang bawah tidak mampu melawan serangan dari atas. Kelopak demi kelopak terlerai. Madunya dicalit, Kasmarannya diperkosa, dirakusi bagai sang hamba. Wanita, kita mawarNya yang hina. Diberikan kecantikn agar dijaga, bukan untuk dibangga. Mawar lagi indah bila dijumpai di tengah belantara, bukan di tengah hutan konkrit yang membinasa! Biarpun mawar itu tumbuh di rimba batuan, durinya harus tinggi, harus tajam dan menyengat. Usah engkau mendabik dada wahai mawar, kerna engkau..juga aku. Kita, hanyalah sekuntum mawarNya yang hina.

Monday 4 April 2011

kasmaran qalbi bertinta ;

PANAHAN SURAT CINTANYA

"Ya Allah, berat sungguh dada nie. sesaknya nafas, humm...", aku melepaskan satu keluhan berat. jam di dada telefon bimbit menunjukkan digit 8.20pm. baru usai menunaikan solat sunnat slepas maghrib. perkarangan surau hanya diserikan dengan dua susuk tubuh di bahagian muslimat. dalam benakku, terpamer laptop yang terbuka, dengan nota-nota yang dicatat untuk melangsaikan kerja kursus ku. terbayang pula botol minuman besar di dalam kelas. projek seni itu masih terbongkang tanpa arah. botol itu masih banyak yang perlu di"make - up" bagi menampakkan corak-corak di badannya. di sudut penjuru kiri kelas, catanku masih kaku tidak diusik. itu pun perlu disentuh dan dipalit lagi dengan pigmen akrilik. tugasan itu, ini...ya Allah, smuanya memberati pundakku. susah, cukup payah. aku mengeluh lagi.

Sambil minda menerawang mengingati kerja-kerja yang tidak langsai, tangan kanan lesu mengambil al-quran tafsir daripada raknya yang berhabuk. sambil lidah mula melafaz ummul kitab, jari meniti di tiap helaian kitab itu dan ia terhenti di suatu tempat. mata tertancap pada kalimah-kalimah cintaNya. Allahuakbar!!!

"Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?

dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu,

yang memberatkan punggungmu?
Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu.

Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,

sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), 
kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain,

dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap."
Surah Alam Nasyrah ( Melapangkan )
Ayat 1 - 8

Maka, panahan surat cintaNya bukan mematikan aku, namun menyedarkan aku akan hikmah disebalik di sebalik kepayahan yang aku alami. dalam hidupku, sebenarnya tidak patut tidak adanya istilah berhenti rehat. rehat hanya ada bilamana jasad dan nyawa mengucapkan selamat tinggal. sesudah itu, ak sedar akan kelalaian jiwa ku, yakni pengharapanku bukan hanya pada Dia Yang Satu. embun di birai mata, sucikanlah noda dan dosa di hati ini. maka, kasmaran sang mawar yang hina, merontalah mencari cintaNya!!!


" kalam cintaMu ya Rabbi, penyuluh jiwa kelamku"




No comments:

Post a Comment