About Me

My photo
Seindah mawar, masihkah boleh disama ertikan dengan wanita kini? Indah wanita dipermainkan, masihkah ia indah jika sedemikian? Keindahan itu kini sirna berganti hina. Wanita bagai mawar. Durinya tajam ntuk memagar. Wanita juga hina seperti mawar. Duri yang bawah tidak mampu melawan serangan dari atas. Kelopak demi kelopak terlerai. Madunya dicalit, Kasmarannya diperkosa, dirakusi bagai sang hamba. Wanita, kita mawarNya yang hina. Diberikan kecantikn agar dijaga, bukan untuk dibangga. Mawar lagi indah bila dijumpai di tengah belantara, bukan di tengah hutan konkrit yang membinasa! Biarpun mawar itu tumbuh di rimba batuan, durinya harus tinggi, harus tajam dan menyengat. Usah engkau mendabik dada wahai mawar, kerna engkau..juga aku. Kita, hanyalah sekuntum mawarNya yang hina.

Saturday 16 April 2011

RM 50

" Akak, nilai ini sahaja yang saya mampu beri. saya minta maaf kalau ia tak mencukupi untuk bantu akak. apa yang lebih, saya halalkan mana yang kurang, saya mohon maaf sekali lagi", aku menghulurkan lipatan hijau itu smbil menyalami insan di hadapanku. kami berpelukan dan kemudian lantas ak beredar mengejar waktu, bertemu dengang Allah yang Satu.

...........................................

keadaan di dalam bilik itu sesak dengan susunan meja dan kerusi dalam komposisi yang rapat. penyaman udara tidak berasa kedinginannya akibat kesesakan yang agak luar biasa pada hari itu. mungkin waktu rehat, kerana pada masa ini penuntut IPT akan mencari bayang pensyarah bagi bertanya itu ini. aku juga tidak terkecuali.

sedang aku bersama teman berbincang dan bersoal jawab dengan tutor kelas, datang seorang pensyrah yang aku hormati. semakin mendekati ku dengan snyuman manis. bahuku disentuh dan salam bersahut. khabar aku ditanya begitu juga khabar kedua orang tua ku. ditanya lagi tentang perjalanan stadi ku dan aktiviti berpesatuanku. secebis nasihat dihulur dan aku terima dengan malu-malu. sebelum dia berlalu, tanganku disambutnya. kami bersalam namun dia tinggalkan sepucuk sampul hijau. aku hairan namun sampul itu ku terima dan ku simpan.

sesudah itu di luar kelas, sampul hijau itu ku buka. Ya Allah, sekeping not RM 50 kelihatan. aku terkesima.

.................................

"huh..cepat2. isyak dah kunjung tiba. mahgrib belum solat lagi nie", aku mengomel. sedang kakiku laju mengerah ke arah surau di bangunan VM, ada yang memanggil, "adik2...". langkahan kakiku terhenti. ku tanya kenapa smbil melihat wajahnya yang resah. "adik tolong akak. akak nk mnta tolong sangat nie. dompet akak tercicir masa akak turun dari bus. skarang akak kena ambil teksi dan pulang ke sungai kob. akak nak mnta tambang...", matanya seakan berkaca. nadanya malu-malu dan perlahan saja suaranya. not rm 50 ku keluarkn daripada dompet. ku hulur sambil berkata ;

" Akak, nilai ini sahaja yang saya mampu beri. saya minta maaf kalau ia tak mencukupi untuk bantu akak. apa yang lebih, saya halalkan mana yang kurang, saya mohon maaf sekali lagi".

mindaku mengingati seraut wajah pensyrah yang aku kagumi lalu qalbiku berbicar, : duit yng aku perolehi bukan dari usahaku namun itu adalah duit rakyat. dalam rezki ku ada rezki yg lain. kirenya ak dibohongi ak maafkn dia dan serahkn semuanya kepada Yang Maha Mengetahui. dan, keikhlasan atau tidak  aku pulangkan kepadaNya, Tuhan yang sbaik-baik penilai. sah, hidup bagai roda. kadang kita menerima jadi ada waktu kita juga perlu mmberi. tangan yang mmberi lebih baik daripada yang menerima.wallahualam.

..........................................

Orang-orang yang menafkahkan hartanya di malam dan di siang hari secara tersembunyi dan terang-terangan, maka mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.
Dan perumpamaan orang-orang yang membelanjakan hartanya karena mencari keridaan Allah dan untuk keteguhan jiwa mereka, seperti sebuah kebun yang terletak di dataran tinggi yang disiram oleh hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buahnya dua kali lipat. Jika hujan lebat tidak menyiraminya, maka hujan gerimis (pun memadai). Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu perbuat.

No comments:

Post a Comment