About Me

My photo
Seindah mawar, masihkah boleh disama ertikan dengan wanita kini? Indah wanita dipermainkan, masihkah ia indah jika sedemikian? Keindahan itu kini sirna berganti hina. Wanita bagai mawar. Durinya tajam ntuk memagar. Wanita juga hina seperti mawar. Duri yang bawah tidak mampu melawan serangan dari atas. Kelopak demi kelopak terlerai. Madunya dicalit, Kasmarannya diperkosa, dirakusi bagai sang hamba. Wanita, kita mawarNya yang hina. Diberikan kecantikn agar dijaga, bukan untuk dibangga. Mawar lagi indah bila dijumpai di tengah belantara, bukan di tengah hutan konkrit yang membinasa! Biarpun mawar itu tumbuh di rimba batuan, durinya harus tinggi, harus tajam dan menyengat. Usah engkau mendabik dada wahai mawar, kerna engkau..juga aku. Kita, hanyalah sekuntum mawarNya yang hina.

Monday 11 July 2011

Kembali ke sana

8 julai sehingga 10 julai aku berada di sana.
kata ummi, 
dahulu aku sudah mengikut ummi menjelajahi tempat itu sedari aku 'alaqah lagi.
ya! kalau dahulu aku mengguna kaki ummi meniti tangga untuk ke perpustakaan atau untuk ke fakulti AD,
kalau dulu aku menggunakan tangan umi untuk merasai jalinan keras batuan dinding surau fakulti yang dingin, merasai jalinan bergerigi dinding-dinding tangganya,
aku meminjam mata ummi ntuk melihat indah masjid Shah Alam tesergam megah di bawah sana juga karya karya indah luahan rasa,
meminjam telinga umi ntuk mendengar madah pujangga titipan Rab Yang Esa,
namun pada hari pertama aku di sana,
telah aku rasai sendiri smua itu menggunakan tubuh badan ku sndiri.

jasadku di dalam dewan yg serba indah,
namun mindaku seolah - olah kembali ke suatu masa itu.
masa di mana kelihatan tubuh kurus ayahku dengan pakain PALAPESnya menerima ijazah dalam Seni Halus,
melihat ummi dengan jubah konvonya menerima ijazah dalam Seni Tembikar,
dan
melihat kekanda yg tercinta dengan lagak comelnya menerima diploma Seni Tekstile.
mataku bergenang.
walaupun tidak aku di atas pentas itu menerima ijzah seprti mereka,
namun kini aku berada di dalam Dewan Sri Budiman yang bersejarah itu!
kisah sejarah keluargaku berada di UiTM Shah Alam ini!

UiTM Shah Alam,
satu tempat yg myimpan nostalgia dan sejarah kisah cinta,
gedung ilmu yang melahirkn ramai tokoh terkemuka,
bangunan tuanya yang meyimpan erat kisah kehidupan anak bangsa,
peti harta karun kenangan lalu ku,
tiram penyimpan mutiara kepayahan ummiku,
pohon yang merendang dek ukiran ceritera cinta kedua orang tuaku,
layar yang menayang deretan kisah-kisah awal kejadianku,
jua,
tempat di mana terkuburnya cita-cita kanak-kanakku.

sungguh,
ini suatu ziarah ke atas khidupan awalku.
benar, 
ini adalah kembara ku kembali ke kisah lalu.
ya,
di sinilah permulaan hidupku.
hampir terbuang dan gugur dari kehidupan
namun aku disayangi Tuhan lantas trus dikekalkn.

ya Rabbi,
dalam 21 tahun aku melayari kisah hidupku,
acapkali aku terlupa pada nikmat nyawa yg telah Engkau hadiahkn.
turun naiknya imanku,
jatuh bangunnya jiwaku,
lalai lekanya diriku,
tawa tangis,
segalanya.
maka ampunilah aku.
ampunilah aku.
ampunkanlah.


haq
~bingkisan kisah di UiTM~
~sempena KOGUM 2011~
12 Jul '11
5.00 am

No comments:

Post a Comment